torsdag 16 augusti 2012

EM A - FÖRE UNDER O EFTER



Hej go vänner! Kom hem i tisdags kväll och låg på laddning igår men nu kör vi. Har delat upp spektaklet i delar, och för er som har humor och gillar att läsa om diverse fadäser rekommenderar jag att börja vid Före. Och ni som bara är intresserade av buggyeländet börjar läsa vid Under.

FÖRE

Körde på lördagen och planerade framkomst på måndag middag. Två tilltänkta stopp på vägen ner och vi kör ju som bekant husbil. Första ställplatsen såg dock ut att förvandlas till en fyllefest på kvällen så vi drog vidare. Slog in en ny som såg bra ut på GPS:en och rullade in lagom till mörkret föll. Såg bra ut på pappret men i verkligheten....Johan är förtjust i skräckfilmer och särskilt i en som heter Wrong Turn. Har sett den själv för att försöka förstå hur man kan göra sådan film, dock utan framgång. Det är "Wrong Turn varning" på den här platsen sa Johan. Den "fina" restaurangen såg fallfärdig ut, tre husbilar stod hoptryckta längs vägen och skylten visade oss in på en uttjänt tennisplan. Inhängnad, så bara en väg in och ut. Lätt att blocka alltså. Och alltsammans mitt ute i skogen. Huh!

Människan klarar mycket, sa Johan, men här går gränsen. Kör vi inte härifrån är vi nedgrävda i morron bitti. Jag höll med, platsen var riktigt läskig. Sov i en stad och rullade vidare mot Österrike.


Äntligen på Österrikisk mark
Nu handlar vi mjölk o bröd innan vi kommer fram sa jag, som just då satt vid ratten. Anlände till Graz, som jag trodde var en liten håla, via en 10 km lång tunnel och Sture letade mataffär på GPS:en. Av här, vänster där, och så ner till höger.

Samma j...a tunnel en gång till fast på andra hållet. In igen i 10 km o ut och hitta en ausfahrt, upp o vända, hålla god min, ner igen på motorvägen och förtjust utropa - En tunnel, så roligt! och så dundrade jag igenom samma tunnel för tredje gången. Handlade sedemera i en liten affär nära Fehring.

Väl framme så stod det två stolar för att markera plats till oss och Hassel. Berne hade vaktat platserna med livet som insats sen dagen innan. Tack Berne.
Den svenska husbilscampen bestod av Lind, Hassel, Hellsten, Pålsson och så vi förstås.


Måndagsmys 1


Måndagsmys 2


UNDER

På tisdagen var det 15 minuters fri träning där de tre snabbaste varven plockades ut. Inte sammanhängande varv. Så då förstod vi varför folk tokkörde på banan. Höll man sig på hjulen kunde man få till ett riktigt rövarvarv. Hade ingen betydelse för tävlingen utan verkade mest vara en ploj.
Och det testades däck o setuper. Johan blev väldigt förjust i banan. Bra flyt sa han.

På kvällen gick jag, Tina och MarieLouise ner till byn för att kolla utbudet och hittade vid torget ett ställe som hette Gogoclub Hexenhaus! Röd häxa på kvast på loggan. Häxor, förlåt, tjejer på trappan iklädda bh och trosor. Spets förstås. Fullt ös i lilla Fehring.

Berne, för dagen "Berne Terrier", håller formen genom att vakta elskåpet. Full anarki med envisa spanjorer som kom med ojordade lampsladdar och släckte ner stället med jämna mellanrum. Det var en spanjor som var hopplöst enveten och pulade med Bernes kabel men Berne talade om för honom att om han inte släppte sladden illa kvickt så kunde han titta i stjärnorna efter en morrondag, eller nåt i den stilen, på svenska.
Den sladden föll till marken i en hastighet av sällan skådat slag. Inga språkproblem där inte.
"Mitt elskåp är min borg"




Campen med det numera berömda ELSKÅPET


Jag var också på tävling


Macke o Micke pimpar Mugencontainern
På kvällen kom frivilliga brandkåren och fuktade banan
  

På onsdagen var det två tidsträningar a 10 minuter där de sista fem räknades. Omseedning till kvalen efter det. Johan hamnade i heat 8 tillsammans med Pålle o David H.
Efter invigningen var det 3 minuters körning för att kolla att allt var under kontroll inför morgondagens kval. Där gick startsignalen när bilarna var i depå så de kom utfarandes på banan i full fart, och återigen någon slags tävling om vem som körde snabbaste varvet, och trots att alla tokkörde, och Johan låg på rygg här o där så körde han sitt snabbaste varv för dagen.

På kvällen gick vi, Hellstens o Hassels ner till byn och åt pizza. God pizza faktiskt.
Satt sedan i lägret och snackade och tog en hutt eller två. Det blev hutt varje kväll faktiskt.



Di Svenske

Di Svenske med sina bilar


Svenskmecka 1


Svenskmecka 2


Och 3


Det tillfälliga mektältet


Den fina banan


Torsdagen innehöll tre kvalrundor där startordningen kastades om här o där så det gällde att hålla reda på körtider, och framförallt när det var dags att vända bil. Johan försökte hitta rätt spår och hade rätt bra koll på det efter ett tag. Låg på plats 82 efter dagen.

Banan verkar hålla bra och hela anläggningen andas kvalite, och har ett rengöringsområde som skulle göra vilken klubb som helst grön av avund.


Sötast på banan, och då menar jag givetvis Emma


Madadags
På fredagen var det de två sista kvalrundorna samt final 1/2048 till 1/128 på kvällen.
Johan körde 8 på 5.12 i fjärde rundan och låg 91 efter det. I sista kvalet lossnade kardanen på uppvärmingen och så var det slutåkt. Märkligt, sa Sture, kollade den imorse. Jaja, har väl skruvat på fel skruv kanske.

Innan tävlingen sa Johan att han hade som mål att inte komma sämre än plats 100. Under tiden kvalen kördes ändrade han det till att han inte ville behöva köra final redan på fredagen. Det innebar att han inte fick vara sämre än 96 på kvalen. Han slutade på plats 93.

David 2, Coffe 13 o närmast dom Henke, Kennie, och sen David H på en utmärkt 54 plats. Efter dom resten av svenskarna i en jämn takt.

Hellsten, Tobbe, Marcus L o Jessica körde finaler redan på fredagen. Tobbe började och åkte direkt precis som Marcus L. Jessica bumpade tre finaler, började i 2048 och körde upp sig till 256. Bra gjort. Var för övrigt enda tjejen i startfältet.

Till sist var det Hellstens tur att köra 1/128 del. Körde bra och låg etta innan tankningen. Ut som tvåa och med fem meter kvar la han sig i tripplarna. Navarro som fått stopp innan hade kört upp sig och passerade Hellsten. Bilar överallt o Hellsten över gräset och i mål på sista bump. Puh!


Uppvärmning

Första finalen på lördagen var 1/64 A. Med Johan, Gus, Pittet och Stocco bl a. De två sistnämnda körde EM B final i år. Johan startade som sjua och kom iväg bra. Körde rent, snabbt och snyggt och klättrade i fältet. Inga vurpor eller större missar och han kom i mål som etta.
Gus fick tyvärr bryta efter att stiftet gett upp.
Kollade för skojs skull efteråt på tiderna och Johans 31 varv på 20.07 var femtonde bästa totalt av alla körda 20 minuters finaler. Men då måste jag i ärlighetens namn räkna bort Henkes 1/8 och 1/4 därefter eftersom det regnade då. Men ändå.

Efter det var det dags för Hellsten som bumpat från fredagen. Han fick tyvärr bryta efter halva racet, och eftersom jag just nu tycks ha ett hjärnsläpp, så har jag glömt varför.

Dags för 1/32 A med Johan och Marcus S, Pittet och nån Baldo. Även EM B vinnaren Magi körde här. Johan startade nia och låg efter ett par varv på tredjeplats efter att det varit bus i starten för några andra. La sig på rygg innan bron och så var hela fältet förbi honom. Kämpade på och hade en rejäl fight med Marcus i ett par varv. Trots ett par vurpor till så var detta den bästa körningen jag någonsin sett av Johan. Snabb, snygg och utan att be om ursäkt för att han fanns på banan. Även om 1/64 delen var ren uppvisning så var detta vassare. Tvivla aldrig på dig själv igen Johan. Du kan.
Johan slutade 7:a och Marcus 5:a, sex sekunder före Johan.

Nästa svensk var Kennie i 1/16 A. Hade stora förhoppningar eftersom Kennie kört bra hela veckan. Men dom första tio minuterna var förmodligen dom längsta i Kennies buggyliv.
Dom körde på honom, över honom o under honom också tror jag. Det fanns inte ett råkurr på banan utan att Kennie blev inblandad och råkade illa ut. Och han var alltid sist iväg igen. Sa till Katta att hade det varit Johan hade han brutit ihop och kört in o ställt sig i ett hörn. Men Kennie kämpade på och trots att han körde bra de sista 10 minuterna slutade han 8.

1/16 B och David H och Pålle på banan. Nådde inte upp till bumpplatserna utan tycktes mer ha en egen fight om inbördes placeringar. Blev väl lite påkörningar och en och annan gening och det hela slutade med att David kom 6:a, drygt 2 sekunder före Pålle som slutade 7:a.

Näste man var Henke i 1/8 B. Startade som etta  och kom i mål som etta. Hade kommit en regnskur så banan var lite långsammare nu. Körde sen 1/4 och där blev det en sjätteplats.



FINALDAGS

Storfinal och David o Coffe på förarställningen. Platserna på pallen var det främst David, Bloomfield och Batlle som kämpade om. Savoya var med ett tag men fick kämpa med Batlle om tredjeplatsen när David och Bloomfield drog ifrån. Bloomfield som hamnade lite efter men som körde upp sig på ett sätt som var en fröjd att se. Vilken ren körning. Slutminuterna går inte att beskriva så att dom som inte var där förstår hur spännande det var, men det finns på film via Neobyggy tror jag. Phil filmade. Gå in o kolla, ohyggligt spännande.
Coffe körde på och slutade 9:a.


Juniorpallen med David R, David H och Oscar Baldo


Finalpallen med Bloomfield, Ronnefalk och Batlle


Darren Bloomfield
EM A är slut och det är dags att summera. Johan är mycket nöjd med sin insats. Han slutade på plats 75. Han har lärt sig massor. både när det gäller körning och meckning. Han har meckat det mesta själv och Sture har i princip bara skött om motorn. Han har lärt känna andra förare och haft riktigt roligt. Vi kan kalla det här för ett riktigt bra träningsläger för honom.

Tack till invånarna i husbilscampen för trevliga kvällar "vid brasan". Det har varit halva nöjet under veckan som gått. Minst.

Och ett STORT tack till FEHRING RC som ordnat en kanontävling.


EFTER

På hemvägen var det dags för lite alper och jag körde upp till Heiligenblut som är en liten by vid Grossglockner, Österrikes högsta berg. Sagolikt vackert.


Restaurantutsikt med Grossglockner i bakgrunden


Grossglockner


 Måste vara världens vackraste kyrkogård

Sen fick Sture ta över ratten för vi skulle upp på drygt 2500 meters höjd och köra. Om du tar serpentinvägarna så tar jag tunnlarna sa jag. Sen bar det nerför med en lutning på 12%. Johan tittade nervöst ut över stupen och sa att han inte var färdig med livet än. Men Sture lovade att ta oss ner lugnt och säkert. Det sa Långben också sa jag.
 
 
Utanför Munchen stannade vi i Erding och badade på ett stort thermebad där. Där fanns en rutschkaneanläggning som var Europas största. WOW, sa Johan när han kom in där. Den längsta kanan var 360 meter lång och började sex våningar upp. Det fanns hiss. T o m Sture åkte. Satt i stora uppblåsta ringar och åkte inne i ett rör. Hu!. Det fanns tre kategorier banor, familj, action och kamikaze. Johan döpte en kana till "mörbultaren". Borde finnas enklare sätt att slå ihjäl sig på. Jag guppade lugnt omkring i bubbelpoolerna medan Sture o Johan lekte.
 
 
VÄDRET höll jag på att glömma. Det hade vi tur med. 30-35 grader och sol mest hela tiden.

På lördag är det dags för Sydcupfinal på Sätofta Raceway / Höörs RCK. Ses där.

Mamma Balsberg


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar