tisdag 28 augusti 2012

SC FINAL I SKARPNÄCK

Jaaa, vad skriver jag? Är det över huvudtaget något att skriva om. Blöt tillställning brukar man ju säga om fester. Det blev detta också till slut. Inte fest, men blöt. Är ju dock inget som klubben kan lastas för.

Jag är inte förtjust i att gnälla över saker, utan föredrar att ge beröm o positiva omdömen. Dela ut däck s a s. Hela däck. Men ibland känns det befogat att dela ut kassa däck - s k däcksläpp. Om inte annat så för att få arrangörerna att tänka till lite inför nästa tävling.

När Sture och Johan anlände i fredags kväll och gick och kollade efter mekplats var det likadant som det varit varje gång vi varit i Skarpnäck. Uppköpt! Inga platser "lediga" i klubbhuset. I varje fall inte om man kör FEL märke. Eller har fel namn.
Micke J  satte lappar på kvällen till Kyosho och Mugen inne i klubbhuset men dom åkte väck illa kvickt på morgonen när någon självutnämnd påve upptäckte tilltaget. Sture pratade med Henrik Harju som alltid är tillmötesgående och så löste sig det hela.
Tycker dock att det är dålig attityd och tråkig inställning att boka upp platser som sen ändå bara står tomma. Känns knappast välkomnande för gästande förare.

Likaså ska inte gästande förare, i det här fallet Henke, behöva börja med att städa toaletterna och jaga toapapper det första han gör efter 60 mils körning. SKÄRPNING!!!

4 däcksläpp av 5 möjliga för det.


Än så länge är det torrt

Så till lite om racet. Kval på lördagen som rullade på utan större misstag. Johan körde i bästa heatet och där brukar det flyta på bra. Johan hade lite problem att sätta hoppet framför förarställningen och safeade vilket kostade ett par tiondelar per varv. Men bättre det än att hamna på rygg. Plats 14 efter kvalet.
Grått och ruggigt


Samling vid lerbadet


Lars, Greger o Coffe i meckartagen

Tidsschemat trycktes ihop på lördagen för att försöka hinna köra klart innan det utlovade regnet la till. 1/8 del och kvartar avverkades och så var det semi A. Såg giftig ut med många "hemmaförare" som vet hur man placerar bilen och sätter hoppen.
Men där fanns också skånetrion Coffe, Marcus o Kennie som inte tänkte ge bort något gratis. Nillen fick elektronikproblem och kom inte iväg alls och sen fick även Fredde och Peters tacka för sig.
 
I semi B hade Johan bl a Micke J, Edvinsson o Henke att köra mot. Men dom drog iväg i ett högre tempo så Johan rejsade i första hand mot Emil o Anton om de sista bumpplatserna. Johan och Emil turades om att ligga femma, sexa med Anton flåsandes tätt efter. Låg femma sista varven och med två varv att köra la Johan sig på hoppet efter rakan. Då hade han några meter till godo på Emil o Anton men innan han blivit vänd var dom förbi. Tog upp jakten och kom ikapp Anton på sista varvet och låg tätt efter. I sista kurvan innan slingan gled Anton ut tillräckligt långt för att Johan skulle kunna ta sig förbi på innern och var några centimeter före Anton över slingan.
Följde med via datorn och det var äckligt spännande. Trodde det var kört för Johans del.


Final, dock inte huvudfinal
När finalen skulle gå hade det dragit ut på tiden och regnet hade hängt färdigt i luften och börjat bilda allt större pölar på banan. Det beslöts att skjuta upp starten i trettio minuter för att  några ville byta motorer och annat och med förhoppning att regnet skulle dra förbi. Men det blev bara värre. Toppgänget ville avbryta men det räcker ju med att en vill köra så blir det race. Edvinsson ville ju få en chans att vinna även sista tävlingen och Johan, Emil och de längre bak hade ju inte heller något att förlora så dom ville också köra. Lagom till start flöt det på banan. Johan med startnummer 12 på bilen hade bra koll på vad övriga höll på med i spåret framför honom.

Hann inte köra mer än ett varv förrän Palle fick springa ut o hämta Kennies bil och sen blev det ett rännande med bilar kors o tvärs. Henkes motor gav upp efter bara ett par minuter och Johan fick ett tre minuters stopp samtidigt. Och motorer bara dog i alla hörnor. Patrik Stigenberg som hjälpte Sture tanka sprang som en gnu runt banan och samlade ihop Johans bil tre gånger. Tack Patrik. Och regnet bara tilltog. Stackars motorer, bilvändare och mekaniker. Förarna hade i alla fall tak över huvudet. Det var M och L på tavlan mest hela tiden och inte det minsta roligt.
Johan sa att han tittade på förarställningen när hans bil var på väg in i depå via två ben istället för på hjul och då var dom bara fyra stycken som körde.

Kollade på finalminuterna på Youtube och det var hemskt att se. Motorplågeri. Och åskknallen som kom efter några minuter fick hela förarställningen att hoppa.
http://www.youtube.com/watch?v=5_aWFCPtLXk&feature=plcp

Ledningen stoppade tack och lov det hela efter drygt åtta minuter och gud vet hur mycket som hann gå sönder under den tiden. En motor är ju inte precis gratis. Och i o m det fick kvalresultatet gälla som slutresultat.


Dagens Topp Tre

1:a Mikael Johansson
2:a Christoffer Svensson
3:a Andreas Edvinsson



Finalgänget


Totalpallen SC 2012

1:a Andreas Edvinsson
2:aChristoffer Svensson
3:a Mikael Johansson

STORT GRATTIS Andreas till totalvinsten i SC 2012.

Hörde att detta var din sista tävling i 1:8. Blir tomt efter dig och pappa Göte. Men du får säkert något litet återfall senare.
Hörde också till min stora glädje att du ska ut och agera speaker på tävlingarna framöver. Var i Eksjö när du tog över mikrofonen och det var en höjdare. Full koll på allt som hände och perfekt dialekt.
 
Ledningen i tornet med Peter Glas och Dallas skötte sitt bra och övriga funktionärer också. Inget att säga om den saken. Vädret rår vi som bekant inte på.
 
I går kväll bestämde sig Johan definitivt för att inte köra NM. Han har funderat några dagar nu och väljer att sätta skolan främst. Har börjat om på ny utbildning och skulle missa två viktiga dagar om han åker. Klokt beslut som vi stöttar till 100%

Lycka till alla svenskar som ska köra NM, och vi håller tummarna lite extra för Marcus S och Kennie.
 
Glöm inte paraplyet....Mamma Balsberg


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar