lördag 8 juni 2013

EURO B SACILE

Jaha, det här kom att bli en lite rörig sammanfattning av EM-B eftersom jag fått mer info i efterhand av Sture och då även lite bilder. Hoppas det är ok.

Fredagens träning och lördagens kval är till ända och trots att jag vet väldigt lite får jag försöka summera. Har bara varit i SMS-kontakt med Italy så informationen är knapphändig.


En läcker bana

Det var lite magert på svenskfronten


 

På fredagens träning var det bara för Johan att försöka köra in sig på banan som är väldigt snabb. På bilderna ser den flack ut men den är teknisk och innehåller många små och förrädiska hopp och bulor och är på en del ställen byggd som för att lura förarna att det är enklare än det är. Vilket gör att det är lätt att gasa för mycket och så åker man rätt ut i spenaten. En bana där det gäller att hålla huvudet kallt.

I de två sista träningarna räknades de sista fem minuterna för omseedning till kvalheaten och Johan och David kämpade för att få fäste. Sture berättade att de flesta italienare och spanjorer körde på soppade däck och det var lögn att hänga med dom. Deras bilar gick som på räls.

Mektältet, som låg på föredömligt avstånd från banan
 
Det svensk/danska lägret

I lördagens kval kom David att starta i heat 3, och Johan i heat 4. Även idag hade dom kanonväder under kvalen och banan såg torr och hård ut. Det rök en del när dom kom på rakan.

Johan började med 7 varv på 5.11 och David 7 varv på 5.07. Johan verkade ha problem att få fäste, men David hittade uppenbarligen sitt för han satte tredje snabbast tid i andra rundan med 8 varv på 5.41. Johan ännu en 7:a.

Även för unge dansken Martin Hansen har det gått bra: Körde tre 7 varvare på låga 5:or och har varit med i topp tio hela dagen.

I sista kvalet bröt Johan efter två varv och jag vet inte vad som hände. Sture skrev bara att det varit mycket strul under dagen, men att dom fick glädja sig åt att det gått bra för David och Martin.

När jag skriver det här har det fortfarande inte kommit resultat efter 4 kval så jag vet inte var Johan har hamnat. David och Martin är topp tio i alla fall. Efter tre kval vill säga.

Precis efter sista kvalen öppnade himlen sig och det blev skyfall vilket gjorde att dom inte kunde köra första finalerna i kväll som planerat.

Så här såg det ut efter lördagens skyfall. Bild lånad av the-kyosho-store.com
Och så här såg samma plats ut på söndagsmorgonen...
Banpersonalen har förmodligen jobbat hela natten för klockan 8 på finaldagen var banan i körbart skick igen. Bara att lyfta på hatten för saneringsgänget. Sture sa att på de värsta ställena var det 1 dm djupt vatten.

Väntar tydligen mer regn imorgon för Sture skrev att Johan får försöka bumpa i regnet.

TQ blev i varje fall blott 12-årige Davide Ongaro som kört suveränt på vad jag förstår är hans hemmabana.

Fortsättning följer....

Nu är det Söndag morgon och kvalresultatet har kommit. Johan som haft det lite tufft blev 46:a och startar i 1/8.

Mikael Iregren kom på plats 51 och startar i 1/16.
 
Hassel kom  på 13:e plats och kör semi precis som Martin som kom på 8:e plats i kvalen.

Att Martin varit i Italien och kört in sig på banan tidigare i vår på warm upen visste vi, men tydligen har även David varit där och tränat och det ger ju resultat. Det syns. Väl använd tid.

Nåväl, det ser ut som om solen skiner i Sacile igen så nu ska dom väl komma igång med finalerna. Fast när jag kollar väderkartorna ser det inte lika bra ut. Håller tummarna för uppehåll.

Fortsättning följer igen....

Nu vet jag vad som hände i Johans sista kval. Dom trodde först att det var acken som la av men i morse när dom skulle ställa in ändlägena på bilen märkte dom att styrservot inte fungerade som det skulle. Kan ha varit det som var problemet igår eftersom dom kände att dom inte hittade rätt styrning på bilen. Nya tag idag.
OCH solen skiner i Sacile. Nu i alla fall.

Och nu är det färdigkört för Johan. Låg på sin sjundeplats till första tankningen. Sen började han klättra och var uppe på tredjeplats när det var dags för sista tankstoppet. Och stannat verkar det ha gjort. Nästa varv på 1:08 och så trillade han i listan och ett par varv senare försvann han igen. 1:45. Sen var det kört. Som sagt en strultävling verkar det som.

Iregren har också kört klart och nu får vi sätta hoppet till Team Hassel.

Och det regnar på 1:10 gänget i USA och det hällregnar i Botkyrka och snart regnar det i Sacile också och den här datorn åker snart ut genom fönstret. Vad jag än trycker på så kommer det bara upp en svart ruta. Eller vit. Tror jag går och äter något onyttigt!

Och nu har jag fått rapport från Sacile. Först blev Johan avskickad efter starten och fick börja jaga placeringar. Var uppe som trea när han fick motorstopp efter andra tankningen. Dags att börja jaga igen och då gick det lite för fort och han blev hängandes på något och så fick han ännu ett motorstopp. Bilvändaren sov. Nåja, så är det.  

Johan får heja fram David och Martin istället och Sture ska hjälpa Martins pappa i depån.

Och i väntan på semifinalerna tittade jag in på Nordics 1:10 på Höörs RCK lagom för att se Kennie bli TQ i 4wd. Grattis!

Jaha, då har Hassel gått till final från sin semi, och Martin körde av främre bärarmen i sin så nu ska Martins pappa och Sture ta en sorgöl! Gör ni det sa jag, och ge pågarna varsin också.

Och jag går och stoppar i mig något mera onyttigt och fortsätter det så här på tävlingarna så kommer jag att vara smällfet när säsongen är slut. Håhåjaja.

Vädret börjar se lurigt ut i Sacile så under tiden jag väntar zappar jag in på Nordics i Höör. Bilarna ser ut som små råttor på rad när dom ställer upp på rakan inför start. Kennie har vunnit första A-rundan och Coffe snor åt sig den andra. Helt öppet inför sista alltså.

Och till sist blev det final i Sacile också efter att banpersonalen snabbt fixat till banan efter regnskuren som kom.

Main final
Och med 20 minuter kvar att köra försvann förarna och tiderna från livestreamingen men har sett i efterhand att Baruffolo vann följd av Baldo och Trieb. David Hassel slutade på en nionde plats. Sture berättade att det varit mycket vurpor och stopp i finalen. Ongaro hade två stopp och ett par tre andra hade också motorstopp. Och ändå höll dom sina placeringar.

Ett suddigt finalgäng

Och det sista jag hörde från Italy var att Sture beställt in pepparstek och Johan en pizza.
Återkommer med, förhoppningsvis, lite bilder och mer info efter att dom kommit hem.

Och så tittade jag in på Nordics igen och ser att Otto Ausfelt är nybliven Nordisk Mästare i 4wd och Oskar Levin blev Nordisk Mästare i 2wd. STORT GRATTIS till er grabbar.

Och nu är Sture och Johan hemma igen och Sture har döpt det till "EM i Strul" för deras del.

Det började redan på fredagen med att skruvdragaren la av. Sen fick dom radiostörningar under träningen och styrservot lekte "av och på". Sen la mottagaracken av och för säkerhets skull så fick han två motorstopp i sin delfinal. Nåja, alla tävlingar kan ju inte gå som på räls.

Men dom hade en härlig resa och lärde känna nytt trevligt folk och vädret var ju fint NÄSTAN hela tiden. Och visst har dom goda pizzor i Italien.

Tävlingen höll riktigt hög klass. Banan som ägs av familjen Ongaro var i toppskick och arbetet som organisationen gjorde för att sanera efter regnet var outstanding. Och de problem som uppstod p g a regnet på parkeringar o d löste dom snabbt med lokal hjälp.
Och hålla tidsschemat kunde dom. All kredit till Ongaroring.

Och den här gången var det Stures tur att segla rakt genom säkerhetskontrollen medan Hassel åkte på att vända ut och in på handbagaget. Dom var mycket förundrade över hur han lyckats klämma ner en hel verkstad i den lilla väskan och borrmaskinen såg så läskig ut att den fick stanna kvar i Italien.

Och sen har jag ju fått höra både det ena och andra från tävlingen men det finns gränser för vad jag kan skriva här, men jag har fått mig några goda skratt i alla fall.

Nu blir det tävlingsfritt i två helger innan det är dags för SC i Borås. Kanske kan det bli tid att bygga nytt plank runt soptunnorna.

Och skulle jag komma på nåt mer så...... Mamma Balsberg



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar