Igår kom vi upp till Botkyrka vid 17-tiden och det var full rulle på anläggningen. Cross och enduro och två folkracebilar var igång på banor och ute i skogen. Kollade lite på det när vi hade satt upp mektältet och installerat det rullande hotellet, husbilen.
På fredagen vaknade vi till vackert väder och vindstilla. Träningen började klockan ett så det blev lite slow start på dagen. Skönt efter att ha kört många mil igår. Efter hand droppade det in mer och mer folk och till sist var det dags för första träningsrundan. Full underhållning när alla skulle hitta rätt på banan som är teknisk och svår och det dunkades i både här och där. Och då menar jag att ALLA hade mer eller mindre problem. Nåja, nästan alla. Banan frestar lätt till att gasa lite för mycket vilket förarna upptäcker lite försent och så ligger dom där med underredet till allmänt beskådande. Bra tillfälle att kolla så att alla skruvarna är på plats.
Ser bra ut på skruvfronten |
I de två sista träningarna gällde det att sätta tre bra varv i rad för omseedningen till lördagens kvalheat. Johan körde till sig en plats i heat 7. Testade lite olika däck och gjorde ett par små ändringar på bilen inför lördagen.
Tältmöte Botkyrka |
Dagens i kiosken var grillad karre med tjockpommes och beasås. Mumsigt, och bra att dom serverade "riktig" mat. I speaker/tidtagningsbåset satt bl a Stefan Svensson och det gjorde han med bravur. Rolig, kunnig och han hördes ända ner till "campingen" så jag satt stundtals i bilen. Torr och varm och hade full koll på vad som hände på banan. Tack Stefan.
Tidtagar/speakerbåset a la öststatsmodell. Helfränt. |
På morgonen körde alla ett sista träningsheat innan förarmötet och sen var det kvaldags.
Johan hade precis som de flesta haft lite problem med timingen men körde en kanonrunda i första omgången och fick bra betalt för sin åttondeplats. Denna rundan var Marcus Sandberg snabbast.
Regnet fortsatte och banan var hal och svårkörd. Leran gjorde en del bilar så tunga att dom inte orkade hoppa och varvtiderna blev därefter. Johan hade några missar och låg efter andra kvalet på en elfteplats. Och den här omgången tog David Ronnefalk hand om.
Johan på en fjortondeplats efter tredje kvalet som vanns av David igen.
I fjärde rundan tyckte jag att Johan körde väldigt sakta och försiktigt och jag undrade om det var något galet med bilen. Det blev ändå 8 varv på 5.02 vilket var en riktigt bra tid, och Johan sa att han körde medvetet lugnt för att försöka säkra en plats i semi. Han förbättrade sig en placering på det till plats tretton.
Johan satsade lite mer i sista kvalet men missade lite och körde 8 på 5.22. Värstingarna i heat 8 hade det tungt och det blev enbart 8 varv för det gänget också. Banan var snorhal på slutet och dom fick smyga runt på vissa ställen. Men dom var som vanligt snabba även om ett par av dom fick slita lite extra för sina semiplatser. Johan behöll sin trettondeplats och direktkvalade till semi. En liten vinst bara det. Detta är hans andra tävling med Kyoshon.
Banan är snäll mot både däck och chassi och det var inte många som tvingades bryta p g a sönderkörda delar. I sista rundan var det en del stopp och motorer som gick tungt och Erik hade maximal otur när han körde upp en knytnävsstor sten på rakan som knäckte något i framvagnen. Såg läskigt ut.
Det var också en kamp om TQ inför sista rundan och det stod mellan David 2 vinster, Christoffer 1, och Marcus 1. David tog sista rundan också och blev således TQ.
TQ bilen med David vid spakarna |
Geggerace. Och de här var inte de värst mögiga |
Till finaldagen hade det utlovats bättre väder vilket betyder mindre kläder och vi hoppas på en varm och torr dag. Och efter en försiktig titt ut genom fönstret på söndagen kom vi överens om att det var hopp om det. Vädret alltså.
Och jodå, det började bra och underfinalerna avlöste varandra. Några bumpade och en del fick packa ihop. Johan provade två olika däck i semiträningen och sen fick han kliva av banan när en ??? gick sönder. Och nu fick vi känna hur det är att ingå i ett sammansvetsat gäng där alla hjälper varandra. Piro frågade direkt om vi hade ??? i reserv. Det hade vi. Annars hade vi fått av Piro, och hade inte han haft (tvivlar på att det fattas något i hans mekväska) hade vi fått av någon annan. TACK!
Kvartsfinalstart |
Bakifrån lurade dock andra faror. Matte och Tobias fick upp ångan och blåste om både Johan och Michael men la sig sen här och där och rasade i listan igen. Halvvägs in i det hela fick Edvinsson stopp. Eller? Han satte aldrig ut bilen igen så den måste ha gått sönder. Han var ju i toppen när det hände med många varv kvar att köra. Han gjorde väl inte "en Balsberg"?
En del kör så det ryker... |
Johan var förstås grymt besviken men vi peppade och sa att han gjort en bra tävling.
Och återigen tycks det vara någon slags logik i det hela för Johan kvalade som nr 13 och han slutade på trettonde plats totalt. Han hade startnummer 7 i semin och han kom i mål
som nr 7. Och vi måste se det positiva. Johan blev bäste förare utanför finalen. Och Kyosho blev bästa bil. Så kan man väl också se det.
I semi B körde givetvis resten av "proffsen" och här var Coffe ett varv före Thern och Micke J. Sen Peters och Hellsten och den stora fighten här var om sjätteplatsen. Anton Gustavsson låg i början bra till men halkade efter och sen stod det mellan Henke och Björndal. Henke först, Björndal förbi när Henke la sig och sen tvärtom. Men till sist lyckades Henke dra ifrån lite och säkrade sista finalplatsen.
Grande Finale |
Och nu var det dags för David, Coffe, Marcus och resten att ge sig ut på en 1 timme lång resa. David skaffade sig snabbt en lucka till övriga och var nästan ett halvt varv före efter ett par minuter men nästa gång dom passerade "läktaren" var Coffe först. Tina hade koll på sin David som hade det lite tufft med trafiken ibland. David och resten jagade efter Coffe och det blev lite omkastningar då och då. Hinner faktiskt inte se allt som händer på banan men jag tror det var så.
Plötsligt händer det! Halvvägs in i finalen öppnar himlen sig. Sa jag inte att efter sol kommer regn. För oss i publiken blev det riktigt underhållande för nu gällde det verkligen att kunna köra buggy. Var säkert inte lika kul för förarna som plötsligt hade fel däck på bilarna. Det kanades runt en hel del och sen hände något som jag aldrig sett förut på en buggytävling. Mekdepån förvandlades till en Formel 1 depå när Hassel och Pålle gick in för att byta däck. Varvet efter gick även Coffe in och bytte och det var till slut bara Henke, Thern och Michael N som körde vidare på torrevärsdäck. Bytandet kostade dock placeringar och några fick räkna om tanktider då de gick in tidigare än planerat och det blev omstuvat i listan.
Under tiden jobbade sig Coffe och Sandberg uppåt på tavlan med Mikael J närmast efter. De som inte bytt däck hade det jobbigt och fick slita för att hålla sig på banan. Nu hade Coffe tagit över förstaplatsen men Marcus jagade verkligen. Marcus som kört superbra hela helgen, verkade ha fått på lite mer passande däck än Coffe och tog in meter för meter.
Marcus |
Riksmästaren 2013 |
Och Sture kan ju titulera sig "Tankassistent till Mekanikern till Riksmästaren". Eller nåt sånt.Och jodå, jag och Tina satt kvar trots regnet. Ett tag stod vi upp med stolarna över huvudet som regnskydd. Men publikveteraner som vi är brydde vi oss inte om regnet. Det var ju spännande racing som bjöds på banan.
Sen var det prisutdelning som det ju är brukligt och den här gången fick också "de ideellt slitande" välförtjänt uppmärksamhet. Dock saknas Fredrick Cederberg som inte ville vara med på bild, men jag vet att utan Fredde hade det inte blivit något RM överhuvud taget.
Alla vi som körde final |
Och de tre i toppen 1:a Christoffer Svensson 2:a Marcus Sandberg 3:a Mikael Johansson |
TQ David Ronnefalk
Botkyrka arrangerade en kanontävling denna helgen. Banan, speakern, tidtagningen, besiktningen, kiosken och grillen. Campingen fungerade perfekt. El hela dygnet och bra toaletter och duschar. Och ett plus för soptunnorna som stod utställda.Denna helgen satt vi med "Kyoshofamiljen" på allvar och sällan har vi känt oss så hemma. Vi har haft superkul och har fått så mycket tips från alla håll angående bilen. Alla tycks jobba för att allas bilar ska gå så bra som möjligt.
Så STORT TACK till alla. Ingen nämnd, ingen glömd.
Och Lasse J. Du har ju skön musiksmak. Jag stod och rengjorde bärarmar till Supertramp och Dire Straits. Det ni!
Har lagt ut lite foto och kameran och jag håller fortfarande på att lära känna varandra så skärpan är kanske inte den bästa. Och jag letar fortfarande efter knappen som tar bort alla rynkor, drar av 10 kg på vikten och 20 år på åldern. Någon?
Och bilarna på bilderna kanske har "fel" startnummer i förhållande till texten jag lagt in dom vid. Men jag har helt enkelt tagit de bästa fotona från både träning, kval och finaler.
Och när jag förhandsgranskar ser jag att den .....datorn radbryter som den vill och ändrar lite här och där. Ha överseende är ni snälla.
Och ni som har progressiva glasögon. Ser ni också ovala fullmånar på natten när ni kör hem? Hu!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar