onsdag 28 augusti 2013

Sydcupfinalen Höör 2013

I lördags var det finalrace i årets upplaga av Sydcupen. Denna kördes på Sätofta Raceway på Höörs RCK. Upplägget på Cupen var 4 tävlingar där de tre bästa räknades. Vädret var ljuvligt och vi anlände på morgonen precis som alla andra körsugna inklusive mekaniker och annat löst folk. Jag t ex. Med kameran i högsta hugg. Och här är mitt första offer.

"Rickard den Allsmäktige" åkallar bra väder för resten av dagen
 
Johan anmälde sig, avanmälde sig och påmälde sig igen. Allt för att stöka till det för de ansvariga. Men dom har varit med förr så det ordnade sig. Tack för ert tålamod. Jag såg helst att han inte skulle kört alls eftersom DM blev flyttat men Johan ser fortfarande Höör som "himmabanan" och sen var banan i kanonskick, och har så varit ett bra tag nu så det drog väl i gasfingret. Panna, och hans mekaniker för dagen, svärfar Palle, tronade i eget tält och vi blev inbjudna att sitta med dom. Tack för det, och dit bjöd jag också in Michael Väst 8 utan att fråga om lov men han var givetvis välkommen av de övriga också. Fattas bara.

Inför sista deltävlingen var det öppet om det mesta så det var nu det skulle göras upp om placeringarna. Några stycken hade chans på totalen i Sydcupen, och två, Victor Gunnarsson och Alex Jönsson skulle köra om förstaplatsen i Lilla Sydcupen. Victor med tre bra tävlingar i bagaget och Alex med två.

Det började med två träningar på morgonen och då var banan lite fuktig och Johan körde Cubix och dom gick riktigt bra. I sista heatet fanns allt från 40+ till juniorer och en och annan som kanske inte borde varit med, jaja, jag vet, det är fritt för alla att deltaga, och de allra flesta körde ju i alla fall för cupen. 

Och här är en av dom som kör i Cupen, Hampus Berg...

och Axel Borell...

...Alex Jönsson...

och Victor Gunnarsson.

Och Marcus Larsen för Stora Sydcupen...

precis som Erik Månsson

Efter förarmötet skulle tre kvalomgångar köras och de två bästa räknades. Det fanns också ett heat med elbilar. Tyst och behagligt och synnerligen underskattat. I vanliga fall brukar jag använda mig av Myrcm för att skriva om placeringar och varvtider med det har jag inte tillgång till efter den här tävlingen men vad gör det. Det viktiga är att deltaga och ha kul.

Och "Årets Lack" går till gul/orange och här har jag lyckats få med 4 bilar på samma bild i den färgskalan. Johan längst till vänster, Victor mitt i bild. Ser inte vem det är längst bort men närmast kameran kör Michael Nilsson. 

Jag roade mig mest med att fotografera och kolla in de nya förmågorna på banan. Främst de unga och min stora behållning av dagen var att se vilka framsteg dom gjort på banan. Det är en del nya ansikten för mig och då bl a Hampus Berg, Anton Gangefors, Jesper Uvehall och Tim Rundquist. Och det är kul att se att det finns små förare på väg in i tävlingarna för med rätt attityd är ju RC hur kul som helst. Och i Höör var det rätt attityd!

Och när jag ändå pratar om attityd. Michael Nilsson från Väst 8. En sportsman utan dess like både på och vid sidan av banan. Med distans till all rchysteri och en mästare på spårval. Studera honom när ni har chansen. Och passa på att lära känna honom. En toppenkille.

Och här har ni Michael med ett av sina fina spårval...

och här ser ni hans snygga body som han själv lackat (efter ett mindre bra spårval)

Efter tredje och sista kvalrundan kunde jag glatt konstatera att juniorerna tagit för sig på banan. Alex, Victor, Max och Axel direktkvalade till semi och Jesper började i kvart men bumpade till semi, men fick tyvärr bryta efter 11 minuter. De fyra förstnämnda tog sig till A-final. Heja, heja.

Och nu låter det som om det bara är att komma först som gäller men nej, det viktiga är att ha roligt. Annars är det meningslöst att köra. Att köra "bara" för att det är roligt är precis lika rätt som att köra för pallen. Det viktiga är att hålla det på den nivå som man trivs med. Och ärligt talat, tävlingar där man kör mycket för skoj är betydligt roligare att vara på än tävlingar där allt gäller, och där många förare är så inne i sin egen lilla buggybubbla att dom knappt kan hälsa när jag möter dom. Men det är MIN personliga åsikt.







Hoppas ni känner igen era bilar

I Stora Sydcupen var det som sagt några som hade chans att kamma hem totalen i cupen och överst efter tre tävlingar tronade Marcus Larsen. Som hade maximal otur när någonting hände med styrningen 4 minuter in i semin. Och Iregren och Billred som också låg högt på listan fick också tacka för sig efter semifinalerna.

Och här har Marcus Sandberg en uppvisning i hur man kör på två hjul, eller...

Starten i 1/8 B med Hampus Berg i pole position

Visst ser denne man lite skum ut

Och så blev det till sist dags för uppvärmning inför A-finalen

Följa Marcus...
Final är alltid final och så även i en Cup som främst vänder sig till nybörjare och "nybörjare". Inte mindre än 4 juniorer stod på startlinjen när flaggan gick i topp. Och så var jakten igång

I ärlighetens namn måste jag erkänna att jag inte har så bra koll på vad som hände under dom trettio minuter som finalen pågick. Jag jagade ju fortfarande "dagens bild" och såg inte så mycket annat än att bilarna svischade förbi med jämna mellanrum genom kameralinsen.

Jag noterade i alla fall att Alex verkligen fått fart på bilen, och han gav Erik och Michael, som båda kört radiostyrt betydligt längre, en riktig match om placeringarna. En match där Alex avgick med segern för så vitt jag kan se så vann Alex tätt följd av Erik och Michael och resten därefter. De där två räserrävarna i täten räknar jag inte för dom körde inte för Cupen.

Dock måste jag väl nämna, för dagbokens skull, att både Marcus och Johan visade prov på riktigt bra buggykörning och jag hörde på många i publiken att dom tyckte det var roligt att se dom köra.  Och jag hoppas att, speciellt de unga, tyckte det var roligt att få mäta sig lite med "di snabbe" som jag brukar kalla dom. Och då menar jag samtliga A-förare som var på plats.

Hur som helst, detta var den roligaste tävling jag varit på i Sverige detta året. Ljuvligt väder, 99% trevliga människor, all teknik fungerade, kiosken hade glass! maten var god och toan var ok även vid dagens slut. TACK till Höörs RCK och till Roger, Mikael, Jessica och Kai.

Elpallen


Dagens Juniorer

Alex, Victor och Axel

Dagens Top 5

Cupens "gubbar" 40+

Cupens Juniorer

Alex Jönsson, Victor Gunnarsson, Axel Borell, Jesper Uvehall, Hampus Berg

Och alla som fick pris för något med Cupens Top 10 överst

På pallen

Michael Nilsson
Victor Gunnarsson
Marcus Larsen

 
Efter tävlingen fick dom som ville 30 minuters fri körning, tack för det, och jag hade innan på dagen erbjudit Kennie att prova Johans bil. Kennie som påstod att han inte saknat buggykörningen alls stod på förarställningen och såg ut som ett barn på julafton när han dundrade runt banan. Även Michael Nilsson kom och ville prova och du milde som han hanterade Kyoshon. Vågar nästan påstå att han körde snabbare med den än med sin egen bil. Tjoho, skrek han när han tog stora hoppet i två skutt och gjorde en perfekt landning nere i böjen innan slingan. Michael tyckte att det var ett grymt tryck i Johans OS Speed.


Och nu kommer det lite om Johan så ni som inte är intresserade av det kan sluta läsa här.
Bloggen är ju en dagbok för oss över Johans framfart ute på banorna. Lite av en loggbok där vi kan gå tillbaka och se när vi gjorde vad och varför. Minnet är ju bra men kort...
 
Johan som tidigare kört fullgas, skrikbroms, och glidit ut i lösgruset i kurvorna hade den här gången spårval som gjorde en gammal mamma tårögd. Det är lätt att se att han trivs med Kyoshon. Han körde även snabbt och var 21 sekunder efter Marcus i mål. Båda på 45 varv. Både Marcus och Johan körde 38 sekundersvarv som bäst och Johan har fått kvitto på att bilbytet är bra för honom. Han körde på Sweep Micro Contacts som passade banan perfekt och OS motorn, ja, den gick som vanligt som ett skållat troll ute på banan.
 

För vår del kommer det nu att bli ett välbehövligt avbrott i tävlandet ett tag. Johan ville kört om DM som tyvärr blev flyttat och vi visste att vi skulle få svårt att få ihop det helgen det körs i Furulund. Sture är i Örebro hela helgen och jag har födelsedag och har gjort upp andra planer. Kanske åka till Malmö och se på EM i Fälttävlan (hästsportens offroadgren för er som inte har koll). Vi kommer inte att köra sista SC heller. Det finns ingen anledning för oss att "hetsa" efter poäng. I o m att vi bytt bil så ser vi det här lite som ett mellanår. Och så är det Winternationals på Meca i Malmö den helgen. DRAGRACING. Wroooom...
 
Dessutom måste vi prioritera eftersom Johan bara kan ta ledigt från skolan ett begränsat antal dagar. Ett faktum som vi nog delar med många andra. Istället ska Johan och Sture åka med Palle och Kennie till hobbymässan i Leipzig i oktober. Skojtävling inomhus. Det lär vara ett trevligt arrangemang.
 
Såg att TMK har gått ut med info om träningshelg 14/15 september. Ett bra initiativ och jag hoppas att många kommer och tar tillfället i akt att ha lite skoj! Vi ska försöka köra en av dagarna.
 
Nu kommer det inte att bli så mycket bloggande ett tag då tävlandet är över för del. För ett tag i alla fall. Får se om jag kan lägga in något från skojdagen på TMK.
 


Ha det gott hälsar BombiBitt/Bobban och jag (Mamma Balsberg)

 
 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar