Banan, som var i fint skick och teknisk med mycket klurigheter var även svår att köra om på. Johan som i ärlighetens namn var bland de snabbare i sitt kvalheat hade vissa problem. Även om Sture satte ut bilen med god marginal till framförvarande så var Johan snabbt ifatt. Och att släppa snabbare bilar var inget som finnarna var intresserade av. Och när Johan lyckades att köra om ändå så skickades han snabbt av banan av den omkörde vid första bästa tillfälle. Var fler som hade problem med det.
Och de finska förarna körde ganska "tufft" och drog sig inte för att puckla på "di svenske" men det hade domaren inga synpunkter på. Men om det var det omvända....Coffe hade en i sitt heat som var på och tryckte till hans bil så han gjorde donuts. TRE gånger. Så Coffe blev purken och tryckte tillbaka och DÅ vaknade domaren. Drive through. Coffe fräste upp i tankdepån och höll lite för hög fart ut så vingen touchade i rampen och bilen gjorde en volt och landade på ryggen på rakan. Då brast det för Coffe som körde in och parkerade bilen bland mekanikerna i depån och sen gick han bort och skrek på domaren. Med all rätt. Någon ordning på banan får det vara. Om han läxade upp domaren på svenska eller engelska har jag ingen aning om men jag kan se honom framför mig. Goe Coffe.
Johan körde så småningom till sig plats 30 i kvalen och hamnade i kvart B. Till kvart tog sig också Hassel och Gus. Direkt till semi gick Coffe, Edvinsson, Sandberg, Micke och Peters. I den ordningen. Om det nu är viktigt. Det är det inte.
På lördagen kördes 2 finalomgångar. Är ju ljust länge på kvällarna där uppe i norr.
I 1/32 i går körde Per Dahlberg men han hade ett låååångt varv och fick packa ihop efter det.
I 1/16 körde Rickard Olsson med startnummer ett och den ettan behöll han hela racet och bumpade således till söndagens 1/8.
På kvällen gick hela gänget, nåja, nästan hela gänget, ut och åt och det såg ut så här. Vilka gottegrisar!
Alla matvraken |
1/8 B med tre svenskar och Björndal vann följd av Max J på andra plats. Rickard blev 7:a.
1/8 A vann Pelle utan problem och Felix S slutade 7:a.
1/4 B med 5 svenskar! Johan, Gus, Hassel, Max och Björndal. Började bra för Johan som låg trea när en finsk förare skickade honom på en liten utflykt. Rasade till plats 10 och fick börja jaga. Men det kan han och hade det varit ett varv till så.... slutade femma, och var då 1,3 sekunder efter sista bump. Satte dock riktigt bra varvtider och verkar trivas med Kyoshon. Gus vann och Björndal kom trea. Övriga svenskar fick packa ihop.
Som några redan visste så körde Johan en Kyosho denna helgen. Har kollat noga så att jag stavar rätt. Får ju skämmas annars. Vi provar säger Sture men Johan har redan bestämt sig. Trivs med bilen som nog passar honom bättre än Mugen. Inget ont om den men 7:an passar inte alla.
Det som definitivt passar Sture, och även Johan och mig förstås och som vi har saknat med Mugen, är den fina sammanhållningen i Kyoshogänget. Där alla verkar jobba för att få så många K-bilar som möjligt i finalen. Oavsett vad man heter eller vem man kör för. Vi har hälsats välkomna och fått mycket hjälp och support för att komma igång. Sture sa att det var så man blev tårögd av skillnaden på inställning och attityd hos Kyoshogänget.
|
Meckaren från Notre Dame |
Nåväl, tillbaka till tävlingen.....och detta skrev jag när det pågick
1/4 A med Pelle på startlinjen. Var inte hemma då men ser i efterhand att han inte körde fulla 20 minuter. 28 varv på 19.13. Blir 29 varv på 19.53 om jag grovt räknat lägger till 40 sekunder. Vilket blir 30 varv på 20? Vad hände där tro. Fick tydligen ett stopp.
Nu är det dags för start i semi A och där kör Micke och Marcus. Quagraine och Teemu har skaffat sig några sekunders försprång men mellan plats 3 och 7 är det tätt. Just nu är Micke 4 och Marcus 5 men det räcker med en ensekunderswobbling så rasar dom i listan. Sista tankningen klar och just nu ser det bra ut. Håll er på hjulen bara. Och där har vi Micke 3, och Marcus 4, klara till final.
Om ett par minuter går starten för semi B och där kör Coffe, Edvinsson, Peters, Gus och Björndal. Vilket betyder att det finns EN plats ledig för någon annan att ta sig till final. Eller?
Nu är det dags....Coffe och dom andra ska ut och jaga "flygande finnen". Tänk att få var en fluga på förarställningen nu. C E o P på plats 2, 3 o 4 just nu och Gus kämpar om sjätteplatsen. Kom igen nu Gus, du är ju halvfinne. Såja, ordningen återställd.
Kollar på varvtiderna och inser att det vurpas inte mycket på den här banan. Och tur är det för då åker man ända ner i källaren. Inte råd med minsta lilla misstag här inte. Banan är tydligen ganska smal men har bra flyt men di svenske hade nog behövt några varv här innan. Syns ju att hemmaförarna har stor fördel. Vilket hemmaförare självklart ska ha. Lite långt att åka och träna för oss svenskar bara.
Coffe är LOST. Vad händer? Där går signalen och det blir Edvinsson och Peters som går vidare. Och "den flygande" snor åt sig pole position före Teemu.
Ser att Lars Johansson varit inne och skrivit. Coffe bröt en bärarm och Gus fick däcksläpp.
Jaha, en timme till final. Hinner kanske äta något. Ser på mailen att Johan anmält sig till Sydcupsfinalen på Höör. Måste vara den finska "rena" luften som påverkat honom. Allvarligt talat Johan...lägga lite varv på SOS istället kanske...tack och lov står han på väntelista.
Och här känner jag att jag måste göra ett förtydligande angående det jag nyss skrev. Av texten att döma kan det uppfattas som att jag har något emot Sydcupen och Höörs RCK.
ABSOLUT INTE. Det är en utmärkt cup som Johan och vi har haft mycket nöje av. Och stora framgångar i också för den delen. Och ännu bättre har cupen blivit sedan Lilla Sydcupen startades. Dock tycker jag personligen att Johan har skördat nog med framgångar i cupen och bör lämna över till andra förare att kämpa om placeringarna.
Johan meddelar att han vill köra för att DM för Södra Bilsportförbundet ingår i tävlingen.
Då var det dags, E, J och S i bil 4,5 och 6 och P som i Peters i bil 10. Lycka till nu pojkar!
Nu har det gått 20 minuter och de tre finnarna skiftas om lite i toppen och J, E och S är 4,5 och 6 och P skiftar mellan 10-11. Händer inte så mycket ärligt talat. Micke är uppe och vänder på tredjeplatsen ett tag men åker ner igen. Men med 5 minuter kvar börjar det hända saker. Edvinsson ligger 3:a men jagas av Teemu som rasade innan. Och Micke jagar Teemu. Och nu rasade Ari och Edvinsson ligger 2:a. Nej, 3:a. Här skiftar det. 2 minuter kvar.
Otroligt. Ari och Teemu har turats om att vara i ledning nästan hela racet men med en minut kvar går Quagraine om och vinner. Andreas Edvinsson blir tvåa och Ari trea. Micke slutar femma och Marcus sexa. Peters blir nia. Måste ha varit roligt att se på plats.
Finalbilarna |
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar