tisdag 9 september 2014

SC 4 Borås

Sista tävlingen i SC 2014 gick av stapeln i Plaska-Regna-Viskafors. Utan att det kom en droppe regn på hela helgen. Måste ha blivit något fel där. Åkte inte upp förrän i söndags så jag ljuger ihop något från fredagens touringträning och lördagens kval.

Johan hade mattracern med sig (till Gösta Terriers förtjusning), och körde några varv på fredagskvällen. Stundtals med en terrier hängandes i vingen. Tills Johan vände och började jaga Gösta som då började pipa, fegade ur och lämnade banan. Allvarligt talat Gösta!!!

Lördagen rullade på och Johan körde till sig en semiplats utan större bekymmer. David tog hand om TQ.

På söndagsmorgonen tog jag en chansning, packade in revbenet och lårkakan och satte mig på tåget för en 5 timmars resa. Gick hur bra som helst. Katta kom och hämtade vid tåget i Viskafors och jag hann precis till Johans semi.
 
 

Andreas som startade först, låg i topp i elva varv med Kennie närmast efter sig när han fick ett stopp och tappade 20 sekunder. Johan hade lite för sig och pendlade mellan fjärde och sjundeplats. Och sen grejades det lite här och där och först över slingan på varv tolv var Niklas "Mäster" Håkansson. Som hade sin "gamla" vapendragare Asplund med som meck. Ett oslagbart team.

Jaha. Var sjutton kom han ifrån undrade folk. Jodå, han smög förbi när ni andra låg på rygg kan jag tala om. Och "Mäster", som fått fart på grejorna höll på att trilla av förarställningen när han hörde att han låg i ledning. Underskatta aldrig en "gammal räserräv". Låg i topp i några varv och låg sen länge på en andraplats innan han till slut gick i mål som fyra. Kul!

Andreas hade otur igen och fick ännu ett stopp och fick ge upp med bara ett par minuter kvar att köra. Johan skärpte till sig och seglade över slingan som tvåa efter Kennie. Tätt följd av Michael, Niklas, Simon och Alex.








Pensionärsklubben på utflykt


Väldigt fräscha för sin ålder...


Och till sist var det dags för Final. Fältet kom iväg utan större krascher och David satte upp tempot direkt. Johan fortsatte att besöka lite konstiga platser och åkte upp och ner i listan. En och annan hade stopp och efter 20 minuter fick Simon ge upp efter att ha haft ett längre stopp ett par varv innan. I toppen ångade David på men även han fick ett stopp vilket öppnade upp för Kennie som lurat bakom.

När David kom ut igen hade han förlorat sitt försprång och fick börja jaga Kennie som slet för att hålla David bakom sig. David var nära men gjorde lite misstag och fick jobba lite men några varv innan målgång radade han upp lite 32-tider och tog sig förbi Kennie.

Men spännande var det. Och det blev ju inte sämre av att Andreas E hade tagit över som speaker inför finalen. T o m jag som aldrig brukar släppa Johans bil med blicken följde fighten mellan David och Kennie. Och skrattade åt Katta som höll på att bryta samman tio gånger i minuten. Tur att man har starkt hjärta sa hon....Johan slutade som sexa. Utan min hjälp.

The Champ...


The runner up...



 

Alla Kyoshobilar i finalen

 

Bästa Junior...Alex

Käpp o Rulle...Tobias, Lasse och Pelle

Dagens Final...David, Kennie, Mikael och resten...

Totalen SC 2014

Top 5

David, Kennie, Mikael, Johan och Henrik

 
Då var racing året 2014 till ända vad det gäller 1:8 OR. Det har varit ett bra år för Johan och han har lyft sig ytterligare efter bytet till Kyosho. Han trivs med bilen och den har inte gjort oss besvikna. Inte en enda del har gått sönder på bilen under året och då vet ju alla att Johan kan köra lite vilt ibland.
 
OS Speed motorerna har gått klockrent och vi har inte haft något stopp under året som gått. Och Sture har stor del i att de går så bra. Han vet hur man tar hand om en motor. Johan har mer än en gång kört final med motorer som gått 35-40 liter (Regnmotor) utan att vara det minsta nervös.
 
I vinter ska han köra touring vilket han tycker blir allt roligare och det är både rent, tyst
och enkelt att hålla på med. Behövs ingen mek och Johan kan själv ta sig till träningar
och tävlingar.
 
Kennie, däremot, släppte en bomb i Borås. Säger att han ska pensionera sig från buggy helt och hållet. Johan fick tårar i ögonen och undrade hur han skulle klara sig utan "min lille Kennie" på banorna. "Lille" Kennie har blivit stor. Och målmedveten. Han har planer för framtiden och tänker följa dom. Lycka till Kennie med livet. Vi önskar dig allt gott och du är alltid varmt välkommen tillbaka till buggyvärlden.
 
För egen del känner jag lite att jag återigen varit alltför snäll i år också. Lovade att jag skulle känga till de som inte håller måttet men det tar ork och energi så jag har låtit bli.
 
Men jag har plockat ihop lite olika "paket" som jag tänkte att ni som läser (om någon nu gör det) kan välja bland. Om ni känner er "träffade" alltså. Med mycket humor och viss ironi...
 
 
- En påse ödmjukhet
- En kurs i "vett och etikett"
- En stege (så att någon "kan komma ner på jorden igen")
- En säck sportslighet
- En burk med ursäkter (kan behöva delas ut här och där)
- Ett oljefat fyllt med självrannsakan
- En stor portion humor (livet är väl ändå rätt härligt)
- En griffeltavla (att skriva- jag är inte avundsjuk- på 100 gånger)
- En handbok i "konsten att kunna glädjas med andras framgångar"
- En flaska med "antiskitsnacksmedel"
 
Och om det nu skulle vara så att inget av paketen "försvinner" så tar jag det som ett tecken på att alla ni där ute är fullkomligt underbara, sportsliga, medkännande, icke avundsjuka supertrevliga människor  som jag hoppas få träffa igen nästa år...  
 
 
Önskar er allt gott......Mamma Balsberg  


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar