tisdag 15 maj 2012

SYDCUPENPREMIÄR EKSJÖ

I lördags var det dags för Sydcupenpremiär och den kördes i Eksjö.
Det var 49 tappra som valt att kasta loss från depån och ge sig ut på böljan den blå.
Vad menar människan tänker ni, det var väl buggy och inte båt som skulle köras. Helt rätt men det hade säkert gått lika bra med båt för vi hade INTE tur med vädret.
Men buggyfolk är ett tåligt släkte så på med gummistövlarna och ut.

Själv anlände jag via buss, tåg, tåg, tåg o buss lagom till underfinalerna och 20 minuter innan jag kom fram fick jag ett sms där det stod: TQ - Check. Va menar ungen tänkte jag, men jodå; Johan blev TQ. Härlig början.
Det första som mötte mig på banan var Sture med tvättspannen. Glöm det sa jag.

Underfinalerna flöt på och många hade tyvärr problem med regntrötta motorer och fick slita med meckande av och till. Leran som klistrade sig fast på bilarna gjorde inte saken lättare. Dock var däckkontot billigt för oss, samma uppsättning däck hela dagen.


Helgpyssel på banan med Sture o Jerry

Så var det dags för semi och Johan startade pp i semi A och seglade på med Pelle i bakvattnet, men höll i det och kom in på 27 varv mot Pelles 26. 
Sture hade gått in i någon slags "Buggybubbla" och tog sig t o m tid till att skrapa av lera på bilen när det var tankning vilket fick Johan att vifta hysteriskt på förarställningen, sätt ner bilen gubbe, jag tävlar ju.

I semi B var det främst fight mellan Miche och Micke. Nilsson o Pålsson. Prognosen sa 27 varv på Nilsson och Johan stod och kved för han ville ju åt PP i finalen. Miche slet hårt ute på banan men med 10 kg lera på bilen blev det för tungt och han gick i mål på 26 varv. 
Här har vi Pelle som inte bryr sig om lite regn

Mööögig bil ( översatt - smutsig)
 Göte ser ut som om han har sprungit in i en myggsvärm
 eller är det lera han har på brillorna
Nu gäller det

Dags för final och fältet kom iväg bra och Johan skaffade sig snabbt några meter på övriga. Det var främst Pelle o Michael som jagade med Pålle några meter efter dom.
När Johan gick in på första tankningen gick Pelle om och bara fortsatte. Ska inte människan tanka tänkte jag. Jodå, efter 10 minuter gick Pelle in. Johan återtog ledningen och så forsatte det tills nästa tankning. Johan in och Pelle bara körde vidare. Då hade jag insett att Pelle klarar sig på två tankningar och Johan måste in på en tredje. Gasa unge!

Under tiden hade Johan gjort ett par tidskrävande vurpor och tappat till uppbådet bakom sig. När Johan gick in för sista tankningen hade han ca 10 sek tillgodo, in tanka o ut igen och precis när Johan skulle ut på rakan kom Pelle och Miche dundrande och Johan fick stanna till för att släppa förbi dom och då stannade Johans motor.

Och denna motor "Gamla Bettan" som dagen till ära passerat 50 körda liter! och som dessutom satt i Xrayn när Johan vann Sydcupen 2010! Vi bugar och bockar.

Nåväl, även dom bästa motorer blir trötta ibland, så Sture "joggade" ut, hämtade, startade o ut igen. Nu hade Johan tappat för mycket men tog ändå sig i mål som trea. Bra kört.
Det var också så vitt jag kunde se ren o snygg körning på banan så gott betyg till alla förare.

När jag gratulerade Pelle till segern efteråt sa han att han kände sig tvungen att bara köra två tankningar för att ha en chans mot Johan. Storsint.

Vilket fick mig att tänka på att i "eftersnacket" på dom flesta tävlingar hör jag ofta att, hade inte motorn stannat hade jag gått till final eller hade inte bärarmen knäckts hade jag vunnit osv. Johan sa likadant i lördags, hade inte motorn stannat hade jag vunnit. Men tänk om du landat snett i nästa hopp och sabbat en hubb, då hade du inte ens kommit i mål. Det är ju ganska meningslöst  att spekulera i vad som hänt om inte OM funnits.
Det är ju faktiskt inte över förrän alla gått i mål.
.

Klara, färdiga, spruta lera på mekaniker dags

Nytt för i år är att det i Cupen finns en "Lilla Sydcupen" där förare födda -99 eller senare, ( tror jag ) figtas om pallplaceringarna. Utmärkt initiativ så att även "småttingarna" får en chans att bestiga pallen.
Kan bli tufft annars eftersom "di gamla rävarna" envisas med att anmäla sig till Cupen. Kan ju bero på att det är roligt att köra Sydcupen, vilket ju är ett gott betyg till arrangörerna.
Nåväl, tillbaks till juniorerna, de tre på pallen, Alex, Jessica o Victor tog sig alla till semi vilket är starkt gjort.
Alex slutade dessutom på en 13:e plats totalt, snuvad på en finalplats med ynka 3 sekunder. Hans tid o varv i semi B hade räckt till en finalplats om han kört i semi A.
Sebastian Mancia som också är junior tog sig ända till final, och fick pris som bästa junior i hela tävlingen.
Så bäva månde "di gamla rävarna", nu kommer juniorerna och kräver rättmätig plats.
Lilla Sydcupen Pallen

1:a Alex Jönsson
2:a Jessica Pålsson
3:a Victor Gunnarsson
Stora Sydcupen Pallen

1:a Per Carlsson
2:a Michael Nilsson
3:a Johan Balsberg

4:a Mikael Pålsson
5:a Daniel Björkquist

TQ  Johan Balsberg
Vilken förtjusande bild

Som vanligt fungerande organisationen bra, vädret kan dom knappast rå för så STORT TACK till de ideelt slitande. Ingen nämnd, ingen glömd.

Tompa o Iregren är ett oslagbart par i båset, och Andreas E överraskade, i varje fall mig, som en Kanonspeaker under finalen. En bra speaker gör förbaske mig halva finalen.

Och den goda stämningen som fanns i Vetlanda hade även följt med till Eksjö. Riktigt kul.

Och jodå, jag kom inte undan utan fick sälla mig till gänget runt badkaret innan finalen och tvätta däck jag också. Brukar vara en ganska gemytlig tillställning. Det var dock första gången jag skrubbade ihop med Karin Pålsson, men vad gör vi inte för våra barn....


Nästa helg körs Sverigecupen 2 i Borås. Kommer inte själv närvara men lycka till ni som ska dit.

Hörs o syns  Mamma balsberg

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar