tisdag 10 juli 2012

SVERIGECUPEN BOTKYRKA

Sverigecuppremiär för Botkyrka och 62 förare på plats ock klubben bjöd på en teknisk och lite småknepig bana med mycket hopp. Svår att köra in sig på för en del och byggd för att gynna hemmaförarna. Vilket den också gjorde och det talar ju för att dom byggt på rätt sätt.

Lördagens kval var inte helt enkla att ta sig igenom, och Macke sa att, herre jisses, jag trodde jag skulle missa att gå direkt till semi. Både Johan o Macke hade det tufft med inkörningen medan andra tuffade runt som om dom kört där i hela sitt liv. Bl a Kennie som visade upp en oerhört säker körning. Efter fem körda kval stod Gus överst på listan.

Hela härligheten

Det är mycket nu....
På söndagen hann jag upp lagom till finalen, åkte egentligen upp för att hjälpa till att köra hem husbilen men jag vill ju gärna se lite körning också. Johan var inte i final, dock fanns det lite "nya" namn på förarställningen när det var dags. Och det är ju alltid kul.
David Hassel, junior från Tomelilla MK i SKÅNE fanns där för att köra sin första SC final och han var glad som en speleman och det förstår jag, och jag grattade honom till en finalplats. Sen var det lite andra förare från klubbarna runt omkring, Lukas, Fredrik och Anton bl a. och så givetvis hemmahoppen, Gus o Fredde.
(Gus o Fredde förresten, låter som två möss i en tecknad film).
Försvarade dom Skånska färgerna i finalen gjorde Macke, Kennie o David H.
Bara att dra igång alltså.

Gus startade etta med Andreas, Kennie o Marcus närmast. Skarp sväng efter rakan och trångt om saligheten och på första hoppet slår Gus o Andreas ihop o Gus bil går sönder.
En outdrive??? sa Sture, vad fasen är det för nåt, sa jag. Kom inte ens ett varv. Surt. Resterande elva ylade vidare och ganska snart hade fältet delat upp sig med Andreas i täten och sen Kennie o Peters i kamp om dom andra pallplatserna och efter dom Marcus o Anton i kamp om plats fyra och fem. Sen kom resten och där byttes det positioner titt som tätt. David smög runt och gjorde sig osynlig för att kunna slå till vid ett eventuellt misstag från förarna framför.
Marcus hade det tufft och låg på taket då och då vilket gynnade Anton, och Kennie hade "hemmaföraren" Peters att slåss mot. Efter  ett tag insåg jag och Carina att Macke inte skulle orka upp så vi la krutet på att heja fram Kennie o David istället. Och fighten mellan Kennie o Peters var nåt i hästväg. Lite som att se kampen mellan Micke o engelsmannen sista minuterna på EM B. Med den skillnaden att vi som var på Botkyrka fick njuta av deras tighta och snygga körning i nästan halva finalen. SKÅNE...skrålade jag o Carina och "norrlänningarna" spände ögonen i oss och undrade om vi inte var kloka.
Självklart inte, sa vi.

Kennie o Peters bytte positioner gång på gång och det var den mest spännande körning jag har sett live. Körde tätt, tätt utan att störa varandra. Även Marcus o Anton bjöd på härlig fight med än den ene, än den andre i täten, dock för långt bak för att ha med pallen att göra. David körde lugnt runt och bidade sin tid vilket gav utdelning då Anton fick soppastopp på sista varvet.

Andreas rullade i mål på 73 varv, drygt 30 sekundet före Peters som snuvade Kennie på andraplatsen med drygt 3 sekunder tillgodo. Därefter var det ett hopp ned till Marcus på en fjärdeplats med 70 varv och tätt efter honom David H på en femteplats, fyra sekunder efter Macke. Bra kört David. Anton fick 69 varv eftersom hans bil stannade på sista varvet.
SKÅNE på plats tre, fyra o fem. Bra kört grabbar och tack för den spännande körningen.


Bästa junior - Kennie
TQ  - GUS
Gubbapallen

1:a Pelle Carlsson
2:a Veli Alijaj
3:a Klas Bredberg
Finalpallen, notera alla leenden
Fyra svärmorsdrömmar - Macke, Fredrik, Andreas o Kennie
Vem hinner först och var blev alla andra av? 
Kommentarer överflödiga
Fullträff av Kennie
Två garanterat klibbiga förare. Kennie smet undan
Detta var Botkyrkas första SC tävling och det klarade dom galant. Bra ordning med uppmärkta platser för husbilar- o vagnar. Uppmärkta platser till mektält. Bra toaletter och duschar i klubbstugan. Bra kiosk, och jag ber om ursäkt till den ideelt slitande kioskpersonalen för att jag grälade på er för att hamburgarna var slut när jag kom till banan.
Hade vaknat, förlåt, vandrat menar jag, på fel plats på väg till banan över landningsbanor, bergknallar o vattenfyllda dike och var av icke nämnbar anledning ganska purken när jag kom fram.
Nåväl, dags att ge sig hemåt och vi bestämde att stanna och äta tillsammans med Sandbergs på vägen hem. Hittade ett trevligt ställe vid en Statoilmack i Stavsjö utanför Nyköping som kan rekommenderas.
Sittningen tillsammans med Sandbergs o Tobbe var det bästa på hela dagen vi fick oss ett o annat gott skratt. Tex när jag varit på toa och berättade att dom tittat så konstigt på mig därinne. Förstod varför när jag kom ut och upptäckte att jag varit på herrarnas. Häpp.

Erik Månsson från RC Racing har tagit lite fina bilder som ni kan titta på här:

http://www.facebook.com/l/1AQFve2A3AQEzyl7DKd7iy996xCzpxVKoZsMnR0NX7S7hrg/on.fb.me/PLviqN


Kör försiktigt där ute.....Mamma Balsberg

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar