tisdag 21 maj 2013

Finaldag i Reims


Eller vi ska kanske döpa om det till Rains istället! Regn, regn och åter regn.


Och så här såg banan ut på finaldagen

Finaldag och det började med 1/128 och både A och B gick igång med fulla finaler. Alla utom fyra kom i mål och det är ju inget konstigt. Någon brukar få bryta av någon anledning.




I 1/64 A satte 5 ut sina bilar!

Nästa var 1/64 B med Jessica och där kom 8 till start och 4 kom i mål. Jessica som nummer två på 27 varv på 20.32.

I 1/32 A körde 9 och av dom fick 3 bryta.

1/32 B och dags igen för Jessica. 9 startade. 4 kom i mål. Jessica tog hand om andraplatsen igen. Den här gången också 27 varv på 20.31. Jämn körning.

Jag förstod ju att det var något galet eftersom det bara var halvfullt med förare i final efter final. Sms till Sture och jodå, det flöt på banan. Dom regnpreppade för fullt men var tveksamma till att köra.


Det finns "Lergubbar" i Reims också
 
I 1/16 A var det dags för David Hassel som hade en bra tid på första varvet. Sen trillade han snabbt i listan och det var slutkört efter bara ett varv. Trottleservot var fullt av vatten. Surt på mer än ett sätt. Här satte 7 ut bilarna och 2 kom i mål.

1/16 B och vem hittar vi här om inte " Bumping Jessica". Här var det bara 7 som gick ut och 5 som kom hela vägen, och givetvis tog Jessica hand om andraplatsen för tredje gången. Åter 27 varv men på 20.47 den här gången.


Dags för Jessica

Ärligt talat! Gick in och kollade på fejan och efterhand dök det upp bilder från banan och det såg INTE roligt ut. Rena lervällingen. Kontakt med Rains igen och Sture sa att dom inte skulle sätta ut bilen. Klokt beslut.


Annorlunda utsättning. Båda bakhjulen mot kanten. Minskar risken för knökbök i första kurvan.

1/8 A och här skulle Johan och Pålsson startat. Och det här är nog första gången som jag suttit framför datorn och hoppats på att se Johans namn dala i listan när starten gått. Och det gjorde det. 5 startade och 2 körde full tid. Sista bump här körde 5 varv på 12.15.  Johan och Pålsson behöll sina bilar på meckborden.

1/8 B. 9 ut och 2 i mål på full tid. Här verkade tidtagningen också svikta för bara en av dom fyra som bumpade hade full tid. Jessica vidare förstås, den här gången trea på 21 varv på 18.32.
Här gick dom efter flest varv i mål och på antalet varv kunde man se att det gick tyngre och tyngre.


1/4 A, där 10 startade och bara 2 fick bryta. Bättre väder, bättre material eller vad?


Notera vattenkaskaderna efter bilarna. Usch!

1/4 B, givetvis med fröken Pålsson på startlinjen. Heja, heja. Och den här gången kom faktiskt 7 av 8 startande hela vägen över mållinjen. Jessica kämpade men slutade på en femteplats, ett varv bakom sista bump. Hon är nog den som lagt flest varv på banan under helgen.
Sture sa att enligt speakern så slog Jessica rekord i antal bumpningar i en EM tävling. Kul.



Yessicas bil efter körning

1/2 A och Coffe på banan. Johan satt som bilvändare på ett lugnt parti. Trodde han. I svängen där han satt fanns en liten sänka som, med vädrets hjälp, hade förvandlats till badkar. Battle i full fart in i svängen och blubbblubblubb...bööööö. Bara för Johan att kasta ut spöet och fiska in en död bil. Sen var det Boots tur...blubb...bööö och Mathias, och Bayer.....böööö.

Sen kom Coffe, med en OS i bilen. Blubbblubb.....upp ur vattnet och wiiiiii sa Os:en, och ylade vidare som om inget hänt. Johan sa att pipan på Coffes bil var under vatten när han plöjde förbi.

På det igen för dom som fått stopp och sen var det dags att ta fram spöet igen för Johan. Battle och Boots blubbade igen och Sture, som hjälpte Greger i depån, sa att running marshallerna sprang som galärslavar ut och in på banan, ibland med en bil i vardera hand.

Coffe ylade på och var uppe på en andra plats när dom efter ca 12 körda minuter bröt det hela. P g a vädret! Regnat hade det ju gjort hela dagen men det regnade mindre under semin och ändå bröt dom.

Om ni tittar på länken nedan så förstår ni nog varför vi inte satte ut bilen. Riskerna är klart större än vinningen för oss.

http://www.neobuggy.net/2013/05/22/ridiculous-racing-in-rainy-reims/

Vill minnas att med svenskt regelverk så skulle Coffe kommit tvåa i tävlingen. Att efter X antal körda minuter ( 8 ? ) så ska rådande placering gälla om tävlingen bryts. Jaja.

Nu blev det slutresultat efter kvallistan med de "tappra" som kört inplacerade här och där.


Belöning för hårt slit. På Buffalo Grill med gänget och Maugrafix. Kolla in tallrikarna
 

Hur som helst. Fredagens träning och lördagens kval gav mycket information om setuper och däckval. Johan och Sture diskuterade däck en hel del med Savoya.

Banan som är en kalkbana sliter inte däck överhuvudtaget och den var i lika fint skick efter tävlingen som innan och hela anläggningen håller hög klass och all personal var proffsiga och hjälpsamma.

Det ska bli superkul att komma ner till sommaren. Och då är stora delar av svensklägret där med husbilar och det brukar bli trevligt.

Tack till övriga svenskar för gott kamratskap och trevlig stämning under hela tävlingen. Johan och Sture har återigen en massa kunskap med sig hem att ha nytta av.

Sture har sagt det innan och det tål att sägas igen. Bättre "träningsläger" än att köra tävlingar av den här kalibern finns inte. Och sen var det förstås extra lärorikt och roligt för Johan att få "dra" med så duktiga förare i heatet.

Till helgen är det dags för World Race på Furulund. Hoppas på bättre väder där för denna helgen regnade finalerna bort både på Vetlanda och i Reims.

Reserverar mig för eventuella sakfel och annat elände.

Ses till helgen......Mamma Balsberg
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar