måndag 13 maj 2013

Sverigecupen Skövde

Då är deltävling 1 i Sverigecupen 2013 färdigkörd. Den gick av stapeln i Skövde, som den här gången hade tur med vädret.
Jag var inte på plats på lördagen utan följde med via myrcm och lite telekontakt på kvällen.

Träning och kval som vanligt och Johan kvalade nr 11 vilket gav honom en plats i semi A.
Inget sönderkört och OS:en ylade på som den brukar. Det blev en lång dag och dom var inte färdigmeckande förrän vid halv tio på kvällen.

 
 
Mugenlägret. Ser väldigt fokuserade ut.

På söndagen skulle jag ta mig upp med buss, tåg o buss och lurade på en sista minuten biljett på morgonen men tji fick jag så det blev till att boka en vanlig.
Skriv ut som e-biljett hemma och tryck o klick o ssskkrrraaaatccch i skrivaren. 20 minuter tills bussen skulle gå och till slut fick jag ge upp och lämna en blodig skrivare och ge mig av med bokningsnumret och ett sargat pekfinger.
 
Ringde SJ som skickade åtminstone halva resan på mobilen men västtrafik var vänliga och lät mig åka trots att dom inte hade tekniken att kolla resan. Busschaffissen i Skövde tittade lite konstigt och undrade vad en medelålders kvinna från Skåne skulle hitta på när jag bad att få bli avsläppt "mitt i skogen" vid en nedlagd flygplats. Det vill du inte veta, sa jag, och tänkte på det ett par minuter senare när jag hade tagit genvägen genom skogen bara för att upptäcka att den förut låga grinden var utbytt mot en hög dito med taggatrå överst.
 
Nåväl, vid sidan var det stormaskigt viltstängsel av 2 metershöjd. Utan taggatrå. Kände på en stolpe och tyckte det kändes stadigt och klätterbart och vips så var jag över. Kan ni se det framför er...Tänk vad man kan när man måste. Hialösa skåningar!
 
Seglade in på tävlingsplatsen med högburet huvud ett par minuter innan Johans semi skulle starta.
 
Både Sture och Johan sken upp när jag kom. Tack för det, men förmodligen hade dom bara saknat "marktjänsten"!!!
 
Ett par minuter senare var det dags för semi-A med bl a David, Andreas, Kennie, Marcus och Johan förstås och det syntes på pappret att det skulle bli tufft om finalplatserna.
 
Så kom det sedvanliga 1..2.. tut o iväg och Johan med startnummer 6 mitt i fältet vilket kan bli knökigt nere i första böjen men han kryssade igenom och på väg upp mot plattorna hade han redan plockat två placeringar och låg fyra. En placering som han höll ett bra tag tills Hellsten kom ikapp och sen låg dom och skiftade fjärde/femteplatsen genom nästan hela semin.
Carina stod bredvid och hejade fram Marcus och på andra sidan tidtagarbåset stod Team Ekenstierna och bet på naglarna.
 
Och medan Johan, som verkade befinna sig i någon slags buggybubbla,  malde vidare med riktigt bra körning hände förstås lite annat i heatet.
David Hassel som kört bra och kvalat 9 hade problem med motorn och fick inte dom varvtider han behövde. Och bakom Johan som hade börjat köra lite safe närmade sig Kennie och Gus. På sista varvet får Hellsten soppastopp efter ett missförstånd med tanktiderna varpå Kennie tog hand om femteplatsen och Gus kunde snappa åt sig sista finalplatsen.
 
I semi B var det Coffe och Micke J som låg i täten, och efter dom resten av gänget som körde så att det rök. Det rök faktiskt ordentligt på banan.
 
Koncentration inför finalen

Finalisterna och deras mekaniker. Stures tankhjälp är ute och springer med kameran på banan.
 
 Innan "stora" finalen var det dags för 35+ final som vanns av Fredrick Cederberg. Grattis!

Johan startade som nummer 7 i finalen och det är inte det optimala att starta mitt i fältet. Man får inte köra på dom framför samtidigt som man riskerar att bli pååkt bakifrån i första kurvan eftersom dom som startat sist har hunnit få upp farten. Och givetvis blev Johan  överkörd och påkörd rakt i sidan och låg efter halva första varvet sist. Jag tyckte att bilen såg sladdrig ut och frågade Sture om Johan gått ut på rätt däck. Förmodligen inte för han låg i slutet av fältet och sladdade på genom hela finalen. Johan sa sen att han fokuserade på att släppa dom andra snyggt efterhand och Palle som stod bredvid oss tyckte att Johan nästan var för artig när Kennie skulle förbi. Men som Johan sa sen, han hade ingen chans att avancera men dom andra kämpade ju om placeringar. Bra tänkt, tycker jag. Göra sitt bästa och ta sig i mål utan att störa dom andra. Och lära av misstagen.

I toppen var det David och Micke J som hade fight kunde jag höra av speakern. Tror att Micke låg i topp i början men sen kom David förbi och så fick Coffe fart på bilen och i mål var David först med Coffe som tvåa och Micke trea.

Johan slutade på en elfteplats och var självklart missnöjd men det är bara att ta med sig det som var bra och lära av det som blev fel till nästa gång.

Roligt var att samtliga i finalen tog sig i mål. Inga motorras och inga brutna bärarmar.
 
 
 
Rena reapriset för en så snygg och ung kille. Kom och köp.
Eller var det kanske så att han slog till med dagens bästa varvtid?
Gissa rätt och vinn en åktur i hans Kyosho.
 

Awwwww.....Gösta Terrier...sötast på banan.
                    

Kan detta var en prototyp av Xray XB10?????

Sverigecupen Skövde

1:a David Ronnefalk
2:a Christoffer Svensson
3:a Mikael Johansson

TQ   David Ronnefalk

Grattis till er alla och vad roligt att se att alla ler på bilden. Visst är det kul med buggy.



Tack till Skövde för en bra racehelg och allting tycks ha fungerat som det skulle.
 
Sture sa att det varit god stämning i lägret i helgen och det är väl så det ska vara.
 
Och när jag förhandsgranskar det jag skrivit ser jag att meningarna kommer lite på sniskan. Sture har ändrat format på det hela och jag är inte kruka att justera det. Hoppas ni har överseende med en teknikidiot.
   
Redan på torsdag är det dags att dra iväg till EM Warm Up i Reims. Tre dagars tävling och en extra träningsdag på måndagen. Återkommer med referat därifrån.
 
Glöm nu inte att klippa gräsmattan........Mamma Balsberg
 
 
 
 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar