fredag 24 maj 2013

WORLD RACE 2013 Dag 1

Idag kickade Furulund igång World Race med organiserad träning på dagen och Dash 4 Crash eller var det kanske Cash fram på eftermiddagen.

Hur som helst så hade 43 av 50 anmälda i nitroklassen tagit ledigt och var på plats. Även Elklassen var väl representerad.
  
Tävlingen går att följa på myrcm med livekamera och allt och det är riktigt roligt att kunna se resultaten och bilarna på samma gång.

Dagen började med 4 organiserade träningsrundor och Johan testade lite olika däck och var inne och bytte body och lite sådana grejer. Han kan ju banan vid det här laget.

Efter det var det dags för Dash 4 Cash och 21 förare hade anmält sig.  Dom startar i backen och sen är det 2 snabba varv som gäller. Först över linjen är vidare.

Jag följde med via datorn och såg så småningom Johans bil dyka upp. Han tog starten och stack iväg på rakan, men när dom dök upp igen på skärmen hade den andre tagit över.

Redigerar lite här eftersom jag i efterhand fått reda på att det var Pålle som Johan körde mot. 

Johan hängde dock ilsket kvar i Pålles vinge och vid stora hoppet tog han sats och tvärhoppade och landade på innern när Pålle landade mitt i och smet förbi Pålle som fick en chans vid curbsen efter bassängen där han tryckte till Johan lite så att han gled ut i gruset och så var Pålle förbi igen och så var racet över. Fick i efterhand höra att Berne förespråkat att det som gäller i DFC är snygg körning, och om man "råkar" peta till någon så att dom far iväg så ska man vänta tills denna någon kommer på rätt köl igen innan man drar vidare. Nåja, det är ju racing och här kommer förstås NÅGON att mena att så gick det inte alls till.
 
Slutkört trodde jag men "plötsligt händer det", Johan dyker upp igen, eller? Jodå, jag kände igen Stures sätt att ta upp bilen och stanna den efter racet. Tyckte väl jag kände igen Johans OS när den kom ylande på rakan. Sture sa att han nålat in lite extra inför Dashen och det hördes.

Jag har liten ruta uppe när jag kollar och då blir det smååå människor och smååå bilar, men drar jag till med helskärm blir det suuuuuuddigt. Säkert någon teknisk detalj. Och som ni som brukar läsa här säkert har förstått vid det här laget så tillhör jag "reserven" när det gäller teknisk begåvning.

Nåväl, buggy var det, och visst var det Johan. Sms igen och jodå, i år fanns "andra chansen" vilket gjorde att Johan efter fyra, fem race var klar för final. Dom sex som körde final var Johan, Pålle, Simon, Axel, Hans H och Mattias N. Start som vanligt och fem minuters race. Pålle ut som etta och kameran visar bara halva banan så det är alltid spännande att se vem som ligger först när dom dyker upp igen på skärmen. Efter två körda minuter hade Johan tagit över ledningen och såg säker ut men så wobblade han lite och Pålle kunde gå om igen och körde på men lyckades inte skaka av sig Johan som var 2,5 sekunder efter i mål. Trea blev Simon.
 
Samma "pall" som förra året om jag minns rätt. Och i den här finalen går ingen hem lottlös så även Axel som kom femma, bidrog till morfars buggykassa. Härlig liten kille det där.

Favorit i repris. Samma grabbar som 2012. Simon och Johan
Och här är hela Dash 4 Cash finalen. Undrar vem pajasen i guldhatt är

Sture ringde senare ikväll och avlade rapport och han var mycket nöjd med dagen. Pratade inte med Johan för han var ute och minglade. Hörde att "Restaurant Sarwall" var på plats igen och då kan allt hända. Dessutom är ett danskgäng på plats och då kan det ju bli hur roligt som helst.

Har ni provat att skriva på datorn med en hand i gips. Väldigt tungt och klumpigt. Och NEJ. Återigen, det är INTE Bobban häst som är skyldig till gipset heller. Jag stod på huvudet i gödselstacken och nu tänker nog en del att där kan hon minsann ligga. Har faktiskt legat på sämre ställe kan jag tala om.

Imorgon är det stora kvaldagen och jag hoppas att den inte förvandlas till stor skvaldagen. Men meteorologerna har lovat uppehåll. Säkrast dom håller vad dom lovar annars ska jag spöka för dom!

Jan Jönsson har tagit några härliga bilder som jag har bett att få länka. Har inte fått svar än för Jan har säkert viktigare saker att göra (fixa Alex bil till morrondagen t ex) så jag snor dom rakt av bara. Får ta bort dom igen om han går i taket.

World Race 2013 Fredag

Undrar vem pajasen i guldhatten är...

Hörs av imorgon igen buggyvänner  och sitt nu inte uppe för länge....Mamma Balsberg

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar